Long time ago, aye. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daan Hekking - WaarBenJij.nu Long time ago, aye. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Daan Hekking - WaarBenJij.nu

Long time ago, aye.

Blijf op de hoogte en volg Daan

01 April 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het is een beste tijd geleden dat ik wat heb geschreven, dus zal jullie even op de hoogte brengen wat ik de afgelopen anderhalve maand allemaal heb gedaan. En dat is veel... Ik ben niet zo'n schrijver, maar maak wel veel foto's die ik na elke trip upload op: http://flickr.com/daanhekking. Oké, waar waren we gebleven? *Pakt vorige reisverslag erbij.

Na een traditioneel welkom te hebben gekregen door Unitec en de Maori, zijn we al vrij snel begonnen met de lessen en projecten. Ik volg hier Design Management and Entrepreneurship, Photographic practises en doe een project. Geen enkel vak heeft tentamens, maar er wordt hier gewerkt op basis van opdrachten. Zo moet ik voor Design Management and Entrepreneurship een case study doen en erachter komen waar een bedrijf zijn groei aan heeft te danken, hoe de bedrijfsstructuur is en nog meer interessante dingen.

Voor photographic practises leren we de basis van digitale fotografie. Experimenteren met sluitertijd, diafragma, maar ook het omgaan met Lightroom (bewerkingsprogramma voor professionele fotografie) en Photoshop. Super interessant allemaal, ga met veel plezier naar de lessen.

Voordat ik uitleg wat ik moet doen voor mijn project, moet ik eerst zeggen dat ik naar een ander leerjaar ben gegaan. Blijkbaar stond ik ingeschreven bij een 2e jaars Product and Furniture Design (P&FD) project, terwijl ik 4e jaars student in Nederland ben. Heb dit veranderd naar het laatste jaar van de P&FD, waar we individueel mee gaan doen aan de Electrolux Design Competition. Leuke uitdaging, je mag maar twee afbeeldingen uploaden en een beschrijving van 1000 woorden (die de jury waarschijnlijk bij de eerste selectie toch niet gaat lezen) insturen. Dit houdt in dat je schetsen en renders duidelijk moeten zijn. Een automotive-based designer komt elke week 1 dag langs om les te geven in presentatieschetsen. Interessant!

Er is veel gebeurd dat afgelopen anderhalve maand. Laten we beginnen bij de eerste trip eind februari, een bustour door Auckland. Niet heel bijzonder, maar het gaf ons vaak een mooi uitzicht over Auckland. Zo zijn we eerst naar Mount Eden geweest, een vulkaan midden in de stad. Best raar dat er midden in de stad een enorme vulkaan is. Zo zijn er in en rondom Auckland ongeveer 50 vulkanen aanwezig. De avond zijn we de stad in gegaan en hadden we weer een goed feestje.

Carnaval of surfen? Aangezien ze hier geen carnaval kennen, zijn we in het weekend van carnaval wezen surfen bij Piha Beach. We hebben, helaas, ons televisiedebuut gemaakt!! En dat was niet omdat we zo goed zijn in surfen, maar het tegenovergestelde. Piha Beach is Nieuw Zeelands gevaarlijkste surfstrand, met een enorm sterke stroming. Wanneer je even niet oplet, word je snel richting de Lion Rock gedrukt. Er is een Surf Rescue die de uitkijk heeft over surfers die richting de Lion Rock worden gedrukt. En ja hoor, daar gingen Mike en ik. Gelukkig was het eb en konden we staan vlakbij de Lion Rock en konden we onszelf redden, maar de Surf Rescue zat al in de boot om ons op te pikken. We konden om de rots heenlopen en vervolgens uitpuffen op het strand. Een minuut later kwamen ze er aan hoor, de makers van Piha Rescue. Een behoorlijk internationaal bekend televisieprogramma die surfers in problemen filmt en interviewd. Nadat we deze mannen even hebben geholpen aan een goed verhaal zijn we weer verder gaan surfen. Dit keer iets verder weg. Ik heb m'n eigen surfboard trouwens, kadootje van de vorige bewoner :)

De volgende trip was een weekend naar de Bay of Islands, een prachtig gebied in het noorden van het noordereiland. Avond wezen stappen daar en de dag erop wezen zeilen. Het weer zat niet helemaal mee, het was compleet bewolkt maar dat mocht de pret niet drukken. Dolfijnen die naast onze zeilboot kwamen maakten het al snel goed. Check de foto's op m'n fotosite: http://flickr.com/daanhekking

Een eigen skateboard heb ik ook... En daar heb ik nog niet heel veel geluk mee gehad. Het moest er een keer van komen, ik ben eraf gevallen. En niet zo verkeerd ook. Ik ben blijkbaar op iets scherps gevallen want de pees van mijn ringvinger was gescheurd vertelden ze me achteraf. Na het ongeluk was ik naar de kliniek op de campus gelopen, waar ze m'n vinger hadden verbonden en doorgestuurd naar de eerste hulp 10 minuten buiten de campus. Vervolgens heb ik daar zo'n 2 uur moeten wachten voordat ze mijn vinger plaatselijk gingen verdoven en schoon gingen maken. Hun conclusie: dit moet geopeerd worden en die mogelijkheid hadden ze daar niet. Op naar het ziekenhuis dus. Dat was helemaal een hel! M'n Nieuw-Zeelandse buurjongen bracht me naar het ziekenhuis, waar we om 8 uur aankwamen. Mijn vinger werd opnieuw verdoofd en schoongemaakt, maar de doktoren vonden het te complex om het direct te dichten. Er was asfalt in mijn kogelgewricht gekomen en mijn pees was te ver gescheurd. Uiteindelijk was deze ellende afgelopen om half 3 's nachts. De volgende dag stond een operatie gepland, maar wist nog niet hoelaat. Vandaar dat ik een nacht moest blijven slapen daar. Na een kleine 4 uur slaap, maakten ze me wakker om 7 uur 's ochtends voor een röntgenfoto. Vervolgens heb ik de hele dag mijn geduld getraind: 13 uur wachten op je operatie. Ook mocht ik de hele dag niets eten, omdat ze van plan waren om me onder narcose te opereren. Ja daaaaag, ben al vaak genoeg onder narcose geweest de laatste tijd dus op aandringen hebben ze het weer plaatselijk verdoofd. Uiteindelijk verlaatte ik het ziekenhuis met gips tot mijn elleboog om 10 uur en stonden 4 toppers me op te wachten! In één streep naar de Carl's Jr. (een fatsoenlijke burgerzaak) om mijn caloriën van dag in te halen. Uiteindelijk moest ik de 7 hechtingen 10 dagen inhouden, hetzelfde voor de gips. En ook ben ik onder behandeling van de handtherapeut.

Even twee weken geen trips gedaan omdat ik m'n arm in het gips had en mijn hechtingen niet nat mochten worden, maar feestjes waren er wel. Zo is St. Patricks Day hier werkelijk waar één groot feest. Ik weet nog steeds niet wat het precies in houdt, maar een goede reden om een dag met wat vrienden naar de kroeg te gaan. De voorwaarde was om compleet in het groen verkleed te gaan.

Dat was het wel zo'n beetje van de afgelopen anderhalve maand. Afgelopen zondag ben ik weer bij Piha Beach wezen surfen en aankomend weekend staat er een surftrip naar Raglan gepland. De hechtingen zijn er ook uit, maar heb nog wel altijd een spalk om die ik de komende tijd nog moet blijven dragen. De oefeningen gaan goed ik kan m'n vinger steeds verder buigen (nu zo'n 70 graden). De tickets naar Christchurch, plaats in het zuidereiland, zijn ook geboekt en we gaan daar met z'n 5en 2,5 week roadtrippen. (16 april - 3 mei). Tot de volgende keer hè.

  • 03 April 2014 - 19:06

    Gea Hekking:

    Hallo Daan,

    wat een leuk verslag!!
    Wat heb je al veel gedaan,
    volgens mij heb je het erg gezellig daar!!
    Hopelijk gaat het weer wat beter met je hand.

    Nog een hele fijne, leerzame tijd!
    Geniet ervan!

    Groetjes Gea.

  • 04 April 2014 - 15:27

    Tiny:

    Hoi Daan, wat een boel Engelse termen voor projecten op school zeg, moest het echt wel goed lezen. Maar ik lees wel uit je verslag dat je het naar je zin hebt en dat is het allerbelangrijkste!. Hopelijk lukt het je om een stage voor 2 weken te vinden. En dan dat surfen, wel geluk gehad want het had ook anders kunnen aflopen, nog een ongelukje er bij was niet lollig geweest. Je hebt nog weer hele mooie dingen voor de boeg, geniet ervan en tot een volgend verslag. PS: Wat een prachtige foto's !

    Liefs, Tiny

  • 10 Mei 2014 - 17:12

    Tiny:

    Hoi Daan,

    Net eens even alle foto's bekeken, wat een prachtige foto's zeg! Schitterende natuur, springen uit een vliegtuig, doodeng lijkt me dat!!! Nu moet je je weer concentreren voor school en op je stage maar dat gaat je wel lukken, en deze 2,5 week kunnen ze je niet meer afpakken. Veel succes met alles wat er nog op je pad komt en ik kijk uit naar een nieuw verhaal en foto's.

    Liefs uit Raalte

  • 14 Juli 2014 - 22:44

    Jan En Tiny:

    Hoi Daan, het zit er bijna op, 5,5 maand Nieuw Zeeland en wat heb je veel gedaan en gezien en natuurlijk genoten.Veel vrienden gemaakt, prachtige dingen ondernomen, stage gelopen en veel geleerd. En dan nunterug naar Nederland. We wensen je een hele goede vlucht en we gaan je spreken om van jou de mooie verhalen te horen en de prachtige foto's te bekijken. Tot in Raalte!
    Liefs Jan en Tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 19 Juni 2012
Verslag gelezen: 3529
Totaal aantal bezoekers 10294

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 18 Juli 2014

Minor Nieuw Zeeland

11 Juli 2012 - 08 Januari 2013

Down under

Landen bezocht: